Mine to indlæg til moodle

Så fik jeg fremsat to indlæg i forbindelse med min modul 1 opgave. Jeg er ikke helt tilfreds, ville gerne have flere faglige argumenter ind i min indlæg men det syns jeg var svært. I det hele taget syntes jeg det var svært at finde på nogle kvalificerede indlæg.

Men det første indlæg ser således ud:

Hvordan har vi fokus på bevægelse og fysisk aktivitet ved brug af digitale medier

På erhvervsskoler er der jo et krav omkring min. 45 minutters bevægelse om dagen. I den forbindelse kom jeg til at tænke på: Hvordan sikre vi at vi ikke gør vores elever for inaktive rent fysisk, når vi omlægger uddannelse til fx rene e-lærings forløb osv.

Hvilke metoder og redskaber kan understøtte det fysiske, men samtidig bruge de digitale redskaber? Og hvordan ser I på vigtigtheden af bevægelse i undervisningen?

Et eksempel på et redskab jeg bruger, som kan understøtte både bevægelse og brugen af digitale redskaber er Find2learn som er GPS løb. Her bruger eleverne deres telefoner og går i naturen hvor jeg har lavet en rute med poster (spørgsmål til et emne) som de så skal svare på undervejs. Spørgsmålene kommer frem når de står på GPS koordinaterne jeg har lagt posten på.

Men spørgsmålet går nok mest på: Hvordan sikre vi at eleverne ikke bliver for fysisk inaktive i læringssituationer når vi udlægger mere af vores undervisning digitalt. Og hvordan sikre vi at at der er samspil mellem digital læring og fysisk aktivitet?

Mit andet indlæg ser således ud:

Dilemma – hvad gør man når eleverne er IT-forskrækkede

Jeg oplever ofte i min hverdag at mine elever har en del modstand på overfor brugen af IT i deres hverdag, både i undervisning men også privat.

Mine elever på SOSU er jo i alle aldre, de kommer også fra de fleste sociale lag så jeg har elever fra 17-62 år og nogle fra meget lave sociale lag andre fra den helt anden ende. Jeg har elever der ikke ejer en computer privat og jeg har også haft elever der aldrig har siddet ved en computer før de starter her (det sker virkelig stadigvæk)

Når man har så bred en skare af elever med vidt forskellige forudsætninger for at bruge IT, skal man så ikke være lidt påpasselig med at indfører for meget digital undervisning? Jeg prøver selvfølgelig at differentierer undervisningen så jeg tager højde for diversiteten i min målgruppe, men det kan være en udfordring at de er så forskellige.

Det var mere for at give et indspark der italesætter, at alle elever endnu ikke er helt med på IT bølgen i hvert fald når vi taler voksenundervisning. Og det skal man vel være opmærksom på når vi taler om at indfører meget mere E-læring osv. mange flere steder? Eller skal man? Skal vi forudsætte at hvis man starter på en uddannelse så må vi forvente at eleverne sætter sig ind i bruges af digitale redskaber, i hvert fald en computer som minimum. Ja altså det forudsætter vi da i hvert fald her, at de kan for de skal jo også bruge det ude i praksis, men jeg kan godt mærke, at jeg i hver klasse har de der elever som her modstand på når jeg laver noget digitalt i forbindelse med undervisningen.

Leave a comment